Dessa köpvillkor gäller vid köp av varor på www.verk.se som ägs och erbjuds av Komponenta AB. Köp på hemsidan kan göras av privatkunder bosatta i Sverige som är minst 18 år eller med vårdnadshavares tillåtelse.
Beställning
En beställning görs enkelt och säkert på hemsidan och du bekräftar din beställning när du genomför sista steget i kassan. Härmed blir du även ansvarig för att betala för din beställning. Du mottar ett e-mail med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning. Orderbekräftelsen innehåller viktig information som ska sparas. Om du vill ändra något i din beställning efter att den har bekräftats ber vi dig att kontakta oss omedelbart via telefon, så försöker vi genomföra ändringen. Notera att ändringar inte är möjliga efter att din beställning har behandlats, packats och/eller skickats.
Pris och betalning
Alla priser är angivna i SEK och inklusive moms. Avgifter för t.ex. frakt kan tillkomma på din beställning och redovisas då innan köpet slutförs.
Du betalar enkelt och tryggt hos oss via Klarna Checkout som erbjuds i samarbete med vår betalningspartner Klarna (Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, organisationsnummer 556737-0431). Vid betalning med vissa betalningsmetoder kan en kreditprövning vara nödvändig. Kreditprövningen utförs av Klarna och i samband med detta behöver du även upplysa ditt personnummer. Vid utebliven betalning till Klarna kan påminnelse- och inkassoavgifter tillkomma. Du kan läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.
Kort- och bankkontobetalning – Du kan välja att betala din beställning med kort eller banköverföring, som genomförs tryggt genom Klarna.
Betala senare – Med Klarna betala senare mottar du en faktura från Klarna efter att din beställning har skickats. Här kan du läsa Klarnas villkor för faktura och här kan du läsa villkoren för månadsfaktura.
Dela upp – Klarna erbjuder betalningsmetoder som gör att du kan dela upp din betalning. Här kan du läsa Klarnas kontovillkor och här kan du läsa villkoren för delbetalning.
Kom ihåg att du vid eventuell retur måste pausa din faktura för att inte påminnelseavgifter ska skickas ut automatiskt om din retur inte hinner behandlas innan förfallodatumet. Du gör det enklast genom att logga in på din profil i Klarnas app eller på Klarna.se. Du kan även kontakta Klarna på 08-120 120 10.
Leverans
Vi erbjuder frakt och levererar endast inom Sverige och således ska din leveransadress vara i Sverige. Innan köpet slutförs redovisas den eventuellt gällande fraktkostnaden för din beställning.
Normal leveranstid är 1-3 vardagar.
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utanför verks kontroll kan verk inte anses vara ansvariga för förseningen och inte heller bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om inte detta särskilt avtalats mellan parterna eller följer av tvingande lagstiftning.
Verk ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt, utan onödig försening, kontakta oss. Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta oss så snabbt som möjligt. Vi kommer att undersöka ärendet och om det har skett ett fel skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som har avtalas och är möjligt. Kunden betalar inte för eventuell returfrakt eller frakten för en ny vara i detta sammanhang.
Vid leverans av produkter med skrymmande mått, såsom möbler, kan det krävas förberedelse av dig som kund för att leveransen ska kunna genomföras. Du ska se till att det är fri väg fram till och in i din tomt/bostad/lokal, så att varorna kan lossas på adressen. Vid leverans till bostads-/företagsadress ska leveransen kvitteras för. Således ska beställaren finnas på plats på adressen vid leveranstillfället och kunna uppvisa giltig ID-handling, eller ett ombud finns på plats med både sin och beställarens ID-handling. Inbärning ingår inte, så vid leveranstillfället ansvarar du för att leveransen kan placeras skyddad från t.ex. väder och vind. Leverans sker till tomtgräns/dörr.
Om din beställning skickas i retur till oss av fraktbolaget, till följd av att leveransen inte kunde genomföras på adressen, att du inte hämtat ut paketet hos ombudet eller om du önskar få din beställning levererad igen kan du kontakta verk. Fraktpris för denna leverans samt kostnader för returfrakt tillkommer.
Ångerrätt och returer
Du har som privatkund 14 dagars ångerrätt från den dag du mottar dina varor. Ångerrätten ger dig rätt att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik. Ångerrätten gäller inte på specialtillverkade produkter, t.ex. på produkter som producerats efter dina specifika önskemål. Om varorna du returnerar är i försämrat skick och detta gör dem osäljbara kan verk göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje enskilt fall. Om du önskar använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Efter att du har meddelat oss att du vill ångra köpet ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur.
För att vi ska kunna identifiera din retur ber vi dig lägga i en kopia av din orderbekräftelse eller följesedel och se till att namn och ordernummer framgår. Upplys gärna även returorsak. Om returen görs till följd av mottagande av fel produkt eller reklamation ber vi dig vänligen att upplysa detta tydligt, för snabbare behandling när vi mottar returen.
Vi kommer att återbetala det belopp du har betalat för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast 14 dagar efter att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis på att produkten har skickats till oss. Återbetalningen som görs avser produkternas värde och, vid retur av komplett beställning, kostnaden för den billigaste standardleveransmetoden som fanns tillgänglig vid beställningstillfället. Eventuella avgifter för t.ex. annan leveransmetod än standardleveransmetoden, faktura eller returförsändelse återbetalas inte vid nyttjande av ångerrätten. Kostnader för returfrakt vid nyttjande av ångerrätt står kund för. Återbetalning sker alltid via samma betalningssätt som användes vid beställning.
Reklamation
Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottog din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och verk eller som på annat sätt uppvisar fel.
Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att du mottog varan är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetalad den summa du betalat för varan. Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet upptäcks. Reklamation inom 2 månader från det att felet upptäcks anses alltid vara gjord inom skälig tid.
Önskar du reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du att få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå till. Du ska som kund naturligtvis inte betala för eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av verk.
Personuppgifter och cookies
Vissa personuppgifter och handlingar på hemsidan kommer att lagras och hanteras av verk i enlighet med rådande lagstiftning. Dessa uppgifter kräver verk för att kunna fullgöra sin del av det avtal som ingås med kunden.
Tvist
Tvist mellan verk och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna Reklamationsnämnden kommer verk att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Se även vår FAQ för fler frågor och svar.